‘Vroem vroem, wil je op mijn motor rijden?’ – G.I.R.L. album recensie

‘Vroem vroem, wil je op mijn motor rijden?’ – G.I.R.L. album recensie

Pharrell is weer helemaal back in business met zijn nieuwe album G.I.R.L. Het staat vol met single-materiaal, funk, blues, grote artiesten en de kenmerkende Pharell beats. Het gaat over vrouwen, seks, en nog meer vrouwen. Maar de jongensachtige Pharrell, die toch alweer 40 is, mag dat. 

Pharrell is eindelijk weer te bewonderen als artiest en niet zozeer als producer of side-kick van andere artiesten. Vorig jaar maakte hij al een overdonderende comeback nadat het een aantal jaren stil was. ‘Get lucky’, dat hij samen met Daft Punk maakte, werd door velen bezongen als hèt nummer van 2013. Daarna volgde de megahit ‘Blurred Lines’ met Robin Thicke, die ondanks zijn populariteit veel geparodieerd werd vanwege de seksistische clip. Als uitsmijter voor 2013 kwam hij voor het eerst in tijden weer met een sololiedje. ‘Happy’ verscheen op de soundtrack van ‘Despicable me 2’ en is genomineerd voor een Oscar. Het nummer is ook te beluisteren op het nieuwe album.

G.I.R.L. is zijn tweede solo-album, na ‘In my mind’ (2006), en is een ode aan de vrouw. Hij liet vorige week op BBC radio 1 weten dat er onder zijn stoute teksten een echte waardering voor vrouwen schuilt. ‘Dames hebben mijn carrière gemaakt en daar ben ik ze dankbaar voor’, zei hij. Gelukkig heeft hij het seksisme van ‘Blurred Lines’ achter zich gelaten. Dat is goed te merken in het nummer ‘Marilyn Monroe’, waarin hij een ‘different girl’ bezingt om haar unieke kwaliteiten. Het openingsnummer van het album is prachtig omlijst door klassieke muziek van Hans Zimmer, één van de grootste componisten van filmmuziek. De lange halen van de strijkers worden later kort en het getokkel ondersteunt de Pharell-beats goed.

Op het album zijn veel grote namen te vinden, zoals Justin Timberlake in het nummer ‘Brand New’. De twee falsettostemmen klinken samen fris, zacht en vloeiend.  De combinatie van overlappende stijlen van beide heren creëert een dansbare oppep-song die een beetje aan ‘Happy’ doet denken. Justin laat aan het begin van het nummer zijn kenmerkende speelse beatboxgeluid horen. Met Alicia Keys heeft Pharell het ska-achtige nummer ‘Know who you are’ gemaakt. Hoewel de laid-back reggaestijl voor beiden nieuw is, werkt het wonderbaarlijk goed. Een zomerhit in spe?

Eén van de lekkerste nummers op het album is ‘Gust of wind’ dat hij samen met Daft Punk maakte. Het nummer zou geheel niet misstaan hebben op het album van de band vorig jaar. Die disco-revival, die elektronische stemmen en dan de teksten! Pharell vergelijkt een vrouw met een heerlijk zomers briesje en gebruikte allerlei lucht-metaforen om haar te beschrijven. Op het album bevindt zich ook een verborgen track, ‘Freq’ die hij samen met Jojo maakte. In de song geeft hij spiritueel advies aan zijn luisteraars onder subtiele begeleiding van een sitar en zachte ademgeluiden:  ‘You gotta go inward, to experience the outer space that was built for you’.

De enige misstap op het album is zijn samenwerking met Miley Cirus. Ze is inmiddels minder bekend om haar muziek en meer om haar obscene optredens. Het is niet verrassend dat ze in een liedje, ‘Come and get it bae’, verschijnt waarin de tekst eigenlijk al genoeg zegt: ‘You wanna ride it, my motorcyle?’ De speelse verwijzingen naar seks, met bluesy gitaarrifjes zijn erg leuk. Maar misschien had hij beter een minder puberale zangeres kunnen kiezen, dan had het op een volwassen manier sexy kunnen worden. Het seksnummer van het album is ‘Gush’, en brengt het klassieke Neptunes geluid. Pharrell’s zachte stem heeft een beetje een Michael Jackson-toon. Hij is goudeerlijk. ‘Ik kan je wel meenemen naar de film, maar ik wil je niet misleiden: I think I wanna get dirty.’

Dan is er nog de wat meer experimentele track ‘Lost Queen’, die tijd nodig heeft om te bezinken. Donkere Afrikaanse hum’s en hey’s ondersteund met getrommel klinken minimalistisch na alle orkestrale explosies. Het is even wennen, maar de hymne aan een buitenaardse koningin valt goed na een paar keer herkauwen. Het speelse ‘vroom vroom’ dat telkens tussendoor klinkt maakt het liedje schattig jongensachtig.

Pharrell die vorige maand aangaf nogal overdonderd te zijn door de aandacht die hij voor zijn solo-single ‘Happy’ kreeg, mag zich schrap zetten. G.I.R.L. is een hitkanon en zal waarschijnlijk de komende weken, zo niet maanden, de hitlijsten domineren.

Het album is sinds vannacht te streamen in de iTunes-store, en is vanaf maandag te koop.